Fluisterende Huizen

Partners: Tg Lava

Dit jaar gaat theatermaker Liesbeth Rood samen met Jan en met bewoners uit Oost een verhalenwandeling samenstellen met verhalen rondom de oorlog uit de Amsterdamsebuurt en Slachthuisbuurt.
Na de herdenking van het bombardement 16 april bij het monument bij het Broederhuis kun je meelopen met deze wandeling. Tijdens deze wandeling zullen waargebeurde verhalen uit de tweede wereldoorlog door bewoners worden verteld, gezongen, geëxposeerd, lichtprojecties getoond worden.
Bij genoeg interesse zullen we de wandelingen in het weekend herhalen.

Je loopt langs de huizen en hoort de bijzondere verhalen en leert de buurt ook weer op een andere manier kennen. In het Broederhuis is tevens een expositie met nóg meer verhalen te zien. Voor deze wandeling hebben we jullie verhalen en vertellers uit de buurt nodig!
Voel je er voor om misschien een verhaal te vertellen of te zingen? Wil je niet zelf vertellen, maar heb je een verhaal over de oorlog, van jezelf een tante of een opa? De verhalen uit Oost horen we graag. Ook foto’s en voorwerpen uit die tijd zien wij graag.
Liesbeth Rood gaat jullie helpen de verhalen te vertellen. Mocht je plankenvrees hebben dan zoeken we een vorm zodat je je verhaal niet live hoeft te vertellen.

Wil je je verhaal vertellen, foto’s of voorwerpen laten zien, een lied maken of meezingen?
1 februari organiseren we een koffieochtend om met elkaar kennis te maken in het Broederhuis, Nagtzaamplein 67, Haarlem

Liesbeth Rood, Jan Appel en Marisa Beretta inventariseren dan graag wat er aan verhalen doorleeft in Oost om samen een gedenkwaardige wandeling vorm te geven 16 april.
Wees welkom.

Vorig jaar was de opkomst bij de herdenking van het bombardement in de Amsterdamsebuurt groot. 16 april is het 81 jaar geleden is dat de Engelse bommen midden in de Amsterdamse buurt vielen in plaats van op het NS terrein. Zelfs nabestaanden wonend in Nijmegen waren naar Haarlem gekomen om te herdenken.
Leerlingen van de Franciscus Xaveriusschool vertelden de verhalen van Jan Amsterdam die als kleine jongen de oorlog meemaakte.
De herdenking levend houden is een missie van Jan Appel, buurtbewoner.

Bij genoeg interesse zullen we de wandelingen in het weekend herhalen.

Wees welkom.

De herdenking levend houden is een missie van Jan Appel, buurtbewoner.

We zoeken verhalen en bewoners!

fluisterende huizen